Dag 2 - Friesland naar Noord Holland - Reisverslag uit Oostzaan, Nederland van Ilona - WaarBenJij.nu Dag 2 - Friesland naar Noord Holland - Reisverslag uit Oostzaan, Nederland van Ilona - WaarBenJij.nu

Dag 2 - Friesland naar Noord Holland

Blijf op de hoogte en volg Ilona

20 Juli 2016 | Nederland, Oostzaan

Vanochtend afscheid genomen van Saar en haar baasjes in het prachtige Zandhuizen. Na enige tijd komen we bij de Afsluitdijk aan uiteraard omsingeld door water, met een prachtig zonnetje erop !

Na enige tijd over de Afsluitdijk gereden te hebben komen we aan in den helder de plek waar we de auto gaan parkeren om met de boot te voet naar texel te gaan! Na een kleine wandeling komen we aan bij de boot, Iza word door vele mensen bewonderd en geaaid en ze blijft er mooi rustig onder want het is allemaal toch best spannend.

Eenmaal op het dek gaan we naar het bovendek, hier waait het lekker en zitten we uit de zon wat wel nodig is want de temperatuur loopt inmiddels aardig op! Iza kijkt haar ogen uit naar alle meeuwen die rondvliegen en landen fantastisch. Eenmaal op Texel slaan we linksaf naar het strandje er is verder niemand dus iza gaat heerlijk van de lijn af en kan dan heerlijk met haar vuurtoren spelen in het water lekker verkoelend, na enige tijd is het dan helaas toch weer tijd om de boot terug te nemen want we hebben nog meer te doen vandaag!

Next stop Monnickendam hier heb ik een prachtig losloopgebied uitgekozen om te bezichtigen, eenmaal bij aankomst vind ik de sfeer beetje te druk met alle honden op een kluitje en besluit samen met iza heerlijk een verkoelend plekje in de schaduw te zoeken om te genieten van een ijsje en een heerlijk koud glaasje water. Iza koelt inmiddels ook weer af van de warme autorit en besluit dan toch maar even siesta te houden waar ik haar geen ongelijk in geef.

Vanuit het losloopgebied gaan we nog even naar het centrum. Hier kan je merken dat het een havenstad is met veel boten en watertjes. Maar ook de huizen zijn prachtig ouderwets wat een echte sfeer afgeeft aan de omgeving. Op verschillende plekken zijn mooie ouderwetse ophaalbrugetjes en hier en daar zelfs een bootovergang die met de hand moet worden open gedraaid. Qua toerisme is er niet veel te doen, iets wat voor ons uitermate geschikt is niet te veel drukte maar wel een prachtige plek die het zeker waard is om te ontdekken. Na nog even in de schaduw langs de stadsmuur opgelopen is het wel klaar voor deze warme dag en gaan we richting onze slaapplaats voor vanavond.

Vanuit Monnickendam richting Oostzaan, ook hier is onderweg veel water en bruggetjes te zien. 2x moeten wachten omdat er een boot over moest varen. Iza snapt daar overigens niks van; net ziet ze de boot nog varen en plots is die weg of zie je alleen een dak! Lichtjes oververhit komen we aan in een rustige wijk in Oostzaan hier woont zus Lilah en andere poedel Loes. Na een vrolijk onthaal vind iza het wel mooi geweest en gaat slapen in de hal lekker bij de voordeur. De baas doet toch wel sociaal met de andere mensen en we hebben uiteraard morgen weer een dag tegemoet ! Vandaag hebben we zn 300 KM gereden, benieuwd waar de teller morgen opstaat.

Dat is de blog voor vandaag, morgen gaan we van alles beleven in zuid Holland met hopelijk wat koeler weer !