Piepende bandjes door Potsdam. - Reisverslag uit Potsdam, Duitsland van Ilona - WaarBenJij.nu Piepende bandjes door Potsdam. - Reisverslag uit Potsdam, Duitsland van Ilona - WaarBenJij.nu

Piepende bandjes door Potsdam.

Blijf op de hoogte en volg Ilona

09 Juni 2017 | Duitsland, Potsdam

Als ze zon opkomst klinken de wekkers om 07:00 door het huis heen. Iedereen maakt zich op om naar het werk te gaan zo ook onze gastvrouw na enige tijd zijn alle mensen uit het huis op naar hun werk en besluiten wij het er toch nog maar even van te nemen en sluiten onze ogen om vervolgens om 10:00 te beseffen dat we 'ietsje' langer hebben uitgeslapen dan bedoeld.

Het word een bakje yoghurt als vervangen van het brood wat keihard is dus een welkome vervanging en daarna pakken we de Onze spullen en wat drinken en zijn we weg.

Voor het eerst in m'n Duitse avonturen begeef ik mij op een fiets in het verkeer, man wat mogen wij Nederlanders trots zijn op ons kikkerlandje want fietsen in Duitsland is echt echt slecht.
Je fiets gewoon met je fietsje of tussen de auto's of bussen of je scheurt met je fietst tussen de voetgangers. Iets wat wij als brave Nederlanders niet kunnen bedenken. Behendig verplaatsen we ons tussen alle Duitsers en gaan met piepende remmen over de kinderkoojes heen en maken we hier en daar een halve ontwijking voor de bussen of auto's die langs komen scheuren terwijl je probeert over te steken.

Na flink wat zweet en enkele zuurstof tankjes verder besef ik me dat mijn conditie ver beneden peil is en ik daar mogelijk toch iets wat aan moet doen komen we aan bij een enorme steile heuvel waar dan de belvedère van Potsdam moet zijn. Ik besluit mezelf niet langer te pijnig en stap van de fiets af en lopen zo richting het kasteel. Echter blijkt hier een trouwerij te zijn en vallen wij ernstig op met onze niet zo deftige outfit en backpack zonnebril stijl. Het kasteel blijkt toch geopend en langzaam begeven we ons naar de uitkijk toren. Hier hebben we een prachtig uitzicht over Potsdam en zelfs een stukje over Berlijn als je in de buurt bent zeker de moeite waard om te gaan kijken.

We vervolgen onze weg en fietsen naar het Albert Einstein Instituut. Hier hebben we een lunch afspraak met Renee en al snel zitten we gezamenlijk tussen alle andere te lunchen genietend van een goed bord pasta, wat ik overigens kon gebruiken na de fietspartij. Na de maaltijd nemen we weer afscheid en lopen we over het instituut heen met een plattegrond om de verschillende oude gebouwen te bewonderen die momenteel door verschillende instituten word gebruikt. Met 29 graden is het best warm en zijn we aardig dankbaar dat grotendeels verstopt zit onder de bomen hoogtepunten van het park zijn toch wel de Einstein toren (zonnekijker) en de sterrenwacht. Na een uurtje te hebben gewandeld krijgen we van Renee nog een rondleiding binnen het laboratorium en kantoor waar zij haar onderzoeken naar kerosie doet. Erg intresant om te zien dat er 5kg zand binnen komt en het uiteindelijke eindproduct 1 korreltje gezuiverd zand is.

We begeven ons weer op onze fiets en fietsen al slingerend tussen de spits door op naar huis, waar we naar een kleine siësta maken we een heerlijke maaltijd om daarna heerlijk samen te tafelen en aan het eind de nabespreking wat de avond planning gaat worden. Uiteindelijk neemt Renee ons mee naar park Sanssouci deze is tenslotte op loopafstand en het slechte weer dreigt toch een beetje. Eenmaal aangekomen krijgen we een mooie rondleiding met alle in en out's van Renee en sluiten er de tour de jouw af met een heerlijk bakje ijs.

Morgen gaan we Berlijn onveilig maken maar voor nu hangen we gezamenlijk onderuit op het bed en als echte Hollanders kijken we naar de voetbal wedstrijd Nederland Luxemburg.