Dagje Ierse Rimboe - Reisverslag uit Greystones, Ierland van Ilona - WaarBenJij.nu Dagje Ierse Rimboe - Reisverslag uit Greystones, Ierland van Ilona - WaarBenJij.nu

Dagje Ierse Rimboe

Blijf op de hoogte en volg Ilona

28 November 2016 | Ierland, Greystones

Onlangs dat we hier een tijdverschil van een uur langer hebben lijken de nachten kort. Na 3 dagen zijn we er nog niet helemaal uit wie het recht van het dekbed heeft en komt het regelmatig voor dat iemand zonder ligt. Na een koude nacht voor Tim ging de wekker vroeg we gaan eindelijk na 3 dagen cultuur snuiven de Ierse rimboe in!

Gewapend met muts en handschoenen gaan we de winderige 7 graden te gemoed. We lopen in een klein uurtje vanuit ons appartement naar Blackrock onderweg verbazen we ons nog steeds over de snel op rood gaande stoplichten en de Ierse bevolking die als lenige turners tussen de auto's en bussen manoeuvreren als het rood is. In Blackrock aangekomen genieten we even van het uitzicht op de "Dublin Port" de grootste zeehaven van Ierland waarbij de gigantische schepen ook stuk voor stuk aan de horizon binnenvaren als sinterklaas met z'n pakjesboot.

Vervolgens lopen we naar de Trein genaamd "dart" en onlangs dat ik er heen en terug in heb gezeten ben ik er nog niet achter waarom hij dart word genoemd. Wel is het een enorme aanrader. De Dart rijd in een vlot tempo langs de kunst en door dorpjes heen. Als je uit een tunnel uit komt heb je weer een nieuw landschap met bergen om een adembenemend uitzicht op het water met klotsende golven het lijkt bijna een film. We stappen uit op de laatste halte genaamd Greystone en vinden daar onze weg naar een restaurantje genaamd the Happy Pear, het koppel van deze keten: https://thehappypear.ie heeft een winkel / restaurant gebaseerd op vegetarische gerechten en heeft meerdere kookboeken en is zeer populair. Echter hebben wij er nog nooit van gehoord maar besluiten het erop te wagen en voor een pompoen met feta lasagne en een pot thee te gaan. Na een hap is al duidelijk dat het eten heerlijk is en het smakelijk naar binnen word gewerkt wat later op onze wandelroute zwaar klotsend op de maag blijkt te liggen als zoete herinnering naar de warme maaltijd.

Vanuit Greystone beginnen we aan een klif/berg wandeling van 7 km naar Bray toe. Het is een prachtige route waarbij je zicht hebt op de kust maar ook over een glooiend landschap wat gehuld is in herfst achtinge kleuren en hier en daar een dwalend schaapje het zou zo in een film kunnen met uiteraard ons in de hoofdrol!
Ook de spoorlijn loopt langs en tot ons gelukt kunnen we enkele mooie plaatjes schieten terwijl de machinist luid toetert dat er eindelijk weer eens toeristen foto's maken van zijn trein. Als de trein even later nogmaals terug komt rijden kan de machinist z'n lol niet op en toetert nogmaals met een brede glimlach zwaai ik terug en vraag ik me af wat hij wel niet moet denken van de blondine die op de muur hangt met haar iPad wild foto's makend.

Na enkele uurtjes bereiken we Bray en stappen we moe en voldaan weer op de Dart opweg naar Dublin om vanuit daar weer terug op de metro "luas" te stappen om richting huis te gaan. In de dart zien we een mvr met een Beagle die verwoede pogingen doet om uit de klem van mvr te ontsnappen en terwijl Tim een uiltje knapt rijden we langzaam weer de beschaving in waar je direct kan merken dat we weer in hartje Dublin staan. Via de inmiddels bekende sluiproute gaan we lenig door hartje Dublin heen en bereiken we de tram waarbij deze weer tjok vol is. Vol verwachting klopt mijn hart of dat ene vrouwtje met haar hoedje weer binnen komt maar helaas zal ik het moeten doen met uitzicht op een man van middelbare leeftijd die op vele manieren zijn krantje weet om te slaan met daarbij verwoede pogingen om niet om te vallen in de drukte.

We nemen een pizza on the go mee vanuit de pizzahut en als we eenmaal op bed liggen gaan onze voeten de lucht in uitdampend van de gemiddelde 20 kilometer die ze gelopen hebben. Vervolgens beginnen we aan onze pizza en ouderwets kijken we wat tv en besprekend wat we morgen gaan doen, niet te vergeten dat het morgen Tim zijn verjaardag is besluiten we op een rondleiding door een bierbrouwerij te doen om daarna richting de AirPort te gaan. Voor nu is het tijd om te slapen want dan is Tim toeminste snel jarig waarbij hij hoopt dat hij het recht van de deken vannacht heeft.